Blir det någon Citybana?

Vågar man utbrista det fantastiska ordet äntligen? Kommer det nu äntligen bli en Citybana i Stockholm? Regeringens snabbutredare har som bekant lagt fram sin rapport där han förordar Citybanan som ska ge två nya spår till pendeltågtrafiken. Det tredje spåret ,som moderaterna har talat sig varma för, kommer inte att lösa de kapacitetsbroblem som redan finns idag och som kommer att finnas framöver.

Det var väl det vi visste. Herregud, frågan har utretts i 10 år så något förvånade blev vi när den nya alliansregeringen återigen skulle utreda Citybanans byggande. Men frågan är en liten knepig nöt för borgerligheten att knäcka eftersom de inte är överens sinsemellan. Dessutom finns det inom moderaterna lite olika uppfattningar. Det märkliga är att för bara ett år sedan så skällde centerpartisterna som bandhundar på dåvarande infrastrukturministern Ulrica Messing varför hon aldrig kom i gång med Citybanan. Hon ville ha en så tillförlitlig budget som möjligt innan första spadtaget skulle tas och det fick hon också. Projektet landade då på 13,7 miljarder varav statens del är drygt 9 miljarder. Resten är det tänkt att Stockholms stad och Stockholmsläns landsting ska stå för. De ska finansiera de två nya stationerna som ska byggas: City och Odenplan. Och det här är lite intressant faktiskt. Enligt Banverkets experter så har landstinget i Stockholm höjt ambitionsnivån, som det heter, på de här två stationerna jämfört med vad som var tänkt från början. En merkostnad på 4 miljarder. Det är pengar som inte vi i riksdagen kan besluta över utan den frågan äger Stockholms stad och deras landsting. Men borgarna anklagar oss sossar i riksdagen för att tillåta Citybaneprojektets kostnader att skena i väg. Detr är inte riktigt sanningen och det förvånar mig att inga journalister är och gräver lite mer kring de här uppgifterna.

På tal om journalister så slutar man aldrig upp att förvånas. Eftersom jag sitter i trafikutskottet och är vår taleskvinna i just frågan om Citybanan så ringde jag runt till ett antal olika tidningar, lokala radiostationer och Tvärsnytt och bad att få kommentera utredarens förslag. Det togs tacksamt emot från de allra flesta men inte från min egen ortstidning. Journalisten jag pratade med undrade lite yrvaket vad frågan handlade om. Lugnt och sakligt försökte jag lite kortfattat redogöra för huvuddragen. Jamen, undrar då denna journalist, berör det verkligen Sala? I det läget har man god lust att "läxa upp" denna lokala tidnings företrädare och påminna om att Sala faktiskt är en del av Sverige, att många Salabor reser med tåg till och från Stockholm och att många av de resenärerna i dag får uppleva ständiga förseningar. De förseningarna beror till största del på den spårbrist som råder. Men finkänslig som man är så svarade jag bara att Citybanan är en fråga som berör hela landet. Sedan hörde jag inget mer från ortens enda tidning som endast bevakar lokala nyheter, minsann. Jo, jo...

Gott slut och ett gott nytt får jag så här på årets sista timmar tillönska er alla. Nu tar vi nya friska tag år 2007.
Pia


Kommentarer
Postat av: Hans

Tågen kan driva en till vansinne. Obegripligt att de generellt fungerar så ruskigt dåligt jämfört med alternativen.

Postat av: Lars Eriksson

Hade ingen aning om att du hade en blogg. Att jag delar din uppfattning kring tågen behöver jag inte ens skriva så jag nöjer mig med en hälsning och uppmanar dig att besöka min blogg.

2007-01-09 @ 09:21:20
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3271/
Postat av: Sofia Tönnhed

Ja, att socialdemokraterna skulle tappa pensionärerna i valet var tråkigt. Men också ett stort antal ungdomar, i hopp om att Moderaterna skulle rädda dem från arbetslöshet och utanförskap, med en väldigt check och najs Fredrik i spetsen. Tråkigt. Men i nästa val ska Socialdemokraterna ta hem valet! Och med bra valfrågor, för det var lite tunt kanske.

2007-05-13 @ 18:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback