Skratta eller gråta?

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Inte nog med alla korkade förslag som den borgerliga regeringen klubbar igenom i kammaren, nu närmar sig diskussionen och argumentationen i kammaren lågvattennivån med stormsteg. Den politiska gamla kd-räven Mats Odell var så oförskämd mot en av våra härom veckan att han kallades in till talmannen för en  tillsägelse. Som plåster på såren ringer han upp sin kombattant och ber att få bjuda henne på kaffe. Herregud, vad tror han egentligen? Tror han att den gamla härskartekniken där han som pompös maktförkunnare gör allt vad som står i hans makt för att trycka ner, negligera och till sist förinta sin motståndare, tror han att det fortfarande är gångbart? Om inte det går hem så bjuder man på en kopp kaffe, hej å hå. Det är oförskämt, Mats Odell!

I torsdags på frågestunden var vi många som blev förvånade. En av våra ledamöter ställer i kammaren en fråga till ungdomsminstern, tillika integrations- och jämställdhetsmininstern Nyamko Sabuni. Frågan gällde vilka konsekvenser förslaget om att ta bort investeringsstödoch räntebidrag för bl a ungdoms-bostäder kommer att få och hur mininstern ser på det. Döm om vår förvåning när hon svarar att hon inte vet någonting om bostadpolitiken eftersom det inte är hennes område. Jag trodde i min enfald att samtliga statsråd var medvetna om de regeringsbeslut som läggs fram, men icke då.

Jag säger då bara Carl Bildt. Borde inte denna rutinerade politiker känna till vilka regler som gäller under en frågestund i Riksdagen? Som ett yrvaket barn vacklade han fram till talarstolen för att besvara en fråga. Han pratade och pratade och till sist fick talmannen påpeka att han bara hade en minut på sig i sin första svarsomgång.
- Jaha, svarar Bildt lite sådär allmänt disträ. Det hade jag ingen aning om. Inte vet jag vilka regler som gäller här.
Tro nu inte att det räcker med dessa exempel. Nej, det finns åtskilligt fler i Sveriges nya regering. Vad var det nu han sjöng Magnus Uggla - illa, jag mår illa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback