Avslutning med lust och fägring stor...?

Den blomstertid nu kommer men lust och fägring stor. Uppklädda, förväntansfulla och lite rastlösa. Sista dagen. Avtackningarna klara. Papperscontainrarna överfulla för här har städats. Utskottspapper från tidig höst som har legat och ruvat. Bra-att-ha-papper som man inte vågat kasta och det där allmänna stöket som bara blir när skrivbordet är belamrat med allt från gem till EU-konstitutionen. Städa, städa, och se så fint det blev. Men ingen votering. Först efter debattens slut, som det heter. Kanske kl.17 eller kl.18 eller kl.19. Som traditionen bjuder så är det skatte-och finansutskottet som är sist ut i kammaren. Viktigt som bara den, förstås, men är de inte färdiga snart? Inget är ju som i väntans tider.

Sista dagen på mandatperiodens första år. Som Mona sa, nu har vi avverkat en fjärdedel så nu är det bara tre fjärdedelar kvar. Vad kan då vara värt att fira innan sommarlovsportarna öppnas för alla oss utarbetade ledamöter? På min dotters skolavslutningar brukar alltid rektorn påminna om att alla barn hela tiden lär sig nya saker men i olika takt och hur viktigt det är att få göra det. Är det mähånda så statsminister Reinfeldt resonerar när han har utvecklingssamtal med sina statsråd. Som med arbetsmarknadsministern:
- Vad duktig du har varit i år, Sven-Otto. Snabbt och flinkt fick du till de försämringar i a-kassan som vi lovade folket under valrörelsen. Bra jobbat. En guldstjärna till dig. Men farbror Fredrik blir lite gramse nu när du har narrats med din magisterexamen i USA.  Sven-Otto vet väl att han inte får göra så? Nästa gång blir det skamvrån.

Eller med näringsministern:
- Jag tror bestämt att min Maud har slutat skratta? Vad beror det på? Har de andra varit dumma mot dig? Är det Hägglund eller har Björklund retat dig nu igen? Du vet hur pojkar kan vara. Inget att bry sig om. Hur har det gått med läxan? Få se nu, förenklade regler för småföretag var det ja. Jasså, blir de klara om lördag? Jaha. Jasså bidde det inte så många. Bidde det bara en tummetott? Jasså, jaha, ja, ja...Nästa lördag?Jasså, jaha, ja, ja...

Eller med skolministern:
- Här har vi klassens ljus. Oj, vilka framgångar min Jan har åstadkommit detta år! Ett klart MVG! Få se nu, folkpartist var det du var, men stämmer verkligen det? Jag tror nog att unge herr Björklund ska fundera lite över sin partitillhörighet under sommarlovet. Men jag är såå tacksam för den sänkta betygsåldern och för ordningen och redan som nu ska bli. Äntligen! Nu kommer svenska elevers kunskaper bli såå mycket bättre och vi kommer att slå alla andra konkurrerande länder med hästlängder vid alla jämförelser. Jan kanske rent av kan få hoppa över en klass till hösten så duktig som du har varit.

Eller med finansmarknadsministern:
- Min bäste Mats. Hör du mig? Hallå? Folk har visst klagat över att du inte har lyssnat på kloka argument. Ja, du vet, det är väl det där med utförsäljningen av statliga bolag. Nej, jag sa inte förhatliga bolag jag sa statliga bolag. Mats, hör du mig? Jag vill ändå ge dig lite beröm. Du gör ju precis som vi sa innan valet. Nej, inte galet. Mats, jag sa inte att det var galet, jag sa valet. Så, så, ut på sommarlov nu.

Nej, usch, vad tramsigt. Inte håller de på så där, inte. Men jag undrar hur de tänker nu när människor inte längre tycks gilla vad de gör? Fredrik Reinfeldt gick ut och sa innan valet att alliansen skulle föra en socialdemokratisk politik fast mycket bättre än sossarna själva. Nu, såhär nio månader senare, undrar jag och många väljare med mig vad han egentligen menade. Var finns det socialdemokratiska i Reinfeldts, Leijonborgs, Olofssons och Hägglunds förda politik? Det tyder på att de inte har en aning om vad socialdemokrati är och aldrig någonsin kommer att förstå det. Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Det kan ni ge er på...

Pia 

Kommentarer
Postat av: Maria A

Det är väl det vi får sko oss på nästa val. Att de blåögda har fått upp ögonen. Jag hittade precis din blog. Är ju själv bloggare.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback