hejarop och kritik!

Och så plötsligt händer det! Uppskattande mail från människor runt om i landet som tittat och lyssnat till gårdagens debatt om kollektivtrafik som direktsändes på TV. Jag är väl inte den som direkt nöter på talarstolen så därför var det extra roligt när de positiva mailen ramlade ner i min box i går. Man blir liksom lite stärkt när folk utanför riksdagshusen uppskattar både det man säger och på det sätt man framför sitt budskap.

När jag håller mina anföranden, som det kallas, förbereder jag mig mycket noga. Det som tar mest tid är nog att försöka hitta rätt nivå på språket. Folk som aldrig någonsin har hört talas om det jag ska berätta bör åtminstone ges en chans att hänga med. Ibland brukar jag tänka att även min mamma som inte är insatt ska förstå. För att det ska fungera behöver man jobba en del med själva framförandet också. Det är inte speciellt kul eller ens intressant att lyssna till någon som mekaniskt läser upp något innantill utan att bry sig om "sin publik". Då stänger man av.

Nu när vi sitter i opposition är det guld värt att lusläsa kammarprotokoll från tidigare år. Låter kanske lite mossigt men det är användbart. Jag kunde skönja några besvärande blickar från högeralliansens företrädare i går när jag citerade några väl valda utlåtande om vad de tyckte för bara ett år sedan, då när de satt i opposition. För idag är det nämligen ett annat ljud i skällan. Det är förvånande hur snabbt de verkar ha förträngt ett och annat, trots att de bara har styrt Sverige i 5 månader. Ett exempel är att moderaterna förra året menade att kollektivtrafik bara var något för storstäder. I dag hävdar de att en attraktiv kollektivtrafik ska finnas i hela landet. Återstår att se vad som egentligen gäller.

Det är inte alltid man får uppskattning för den politik man står för. Fick ett anonymt sms för några dagar sedan där någon tyckte att det jag stod för bara är en skitpolitik. Vad som var skit fick jag inte veta, men jag antar att det kommer i från någon rabiat högeranhängare som ser rött varje gång vi sossar nämns vid namn. Viss kritik får man väl tåla...

Pia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback