Nu går skam på torra land.

I veckan gjorde jag en upptäckt som var skrämmande. Jag ringde upp en politisk sakkunnig på finansdepartementet och bad att få veta skälen till de skattehöjningar som bl.a. kontakt-personer och familjehem nu kommer att få. Den unga politiskt sakkunniga mannen förstod först inte min fråga. Jag ställde den ännu en gång .


- Ähhh, öhhh.... få se nu. Fanns det med i BP07? undrade han lite förstrött


BP07 är detsamma som budgetpropositionen år 2007 och visst fanns förslaget med där eftersom det i allra högsta grad är en budgetfråga.


- Jaha, okej, då ska vi se....Ähhh...du, vad var det nu du sa... kontaktpersoner...?


Jag försökte förklara för denne yngling att fr.o.m. nu så kommer ersättningen för de omkostnader man har som kontaktperson eller som god man att försämras rejält. De första femtusen kronorna man lägger ut på aktiviteter får man ingen ersättning för. Tidigare låg gränsen på tusen kronor. Det betyder att många biobesök, hockeymatcher eller fika-på-stan-stunder sannolikt kommer att minska i antal för en grupp människor som av olika skäl inte kan fixa det här på egen hand.


- Okej...vänta ska vi se...jag vet att jag har sett det där någonstans i BP:n...(blädder, blädder...)


Det är i sådana stunder man med rätta kan ställa sig frågan om inte en politisk sakkunnig bör vara mer påläst än så? Och borde inte också denne sakkunnige person rent av ha varit inblandad i de politiska diskussioner som den moderatstyrda regeringen har fört kring den här frågan och många andra budgetfrågor? ( Eller ännu värre, det kanske inte ens har förekommit några diskussioner...?) Lite försiktigt försökte jag påpeka det, varpå jag fick följande mycket tydliga svar:

- Jo, men nu vet jag. Skälet är ju som Anders Borg säger att den höjningen ska vara med och finansiera jobbavdragen. Och det är helt lugnt för Skatteverket har ju upptäckt en massa felaktiga avdrag så förslaget är nog bra.


Så anledningen till att de många människor som i dag gör en stor samhällsinsats för de allra svagaste i samhället får höjd skatt är att de ska betala skattelättnader för de välbeställda. MEN HALLÅ, alla politiskt sakkunniga på finansdepartementet och på alla andra departement också, ÄR DET VERKLIGEN RIMLIGT ATT GÖRA PÅ DETTA VISET?


Ska människor, som inte på egen hand har de redskap som krävs för att skapa sig en anständig social tillvaro, behöva betala notan för de redan välgödda i samhället? No way! Nu går skam på torra land och jag skäms å den borgerliga regeringens vägnar att ett sådant förslag överhuvud taget får läggas fram på Riksdagens bord. Att hänvisa till att Skatteverket skulle gilla det här beslutet är kvalificerat nonsens. Det är inte alls något stort bekymmer med felaktiga avdrag hävdar man där.


Tänk om det kunde komma en liten "pudel" även här? Tänk om finansminister Borg inför hela svenska folket kunde be om ursäkt för detta ogenomtänkta förslag som ingen vill kännas vid, tänk om han kunde säga att de gjorde en felbedömning? Men inte då. Det här ligger helt i linje med den högerinriktade ideologin; De som mycket har ska få mer och de som lite har får ännu mindre.


Är det val snart?


Pia


Kommentarer
Postat av: Tommy J

Pia.

Bra insändare i VLT.
Tommy

2008-02-25 @ 11:24:29
Postat av: Anonym

Tack för det.

2008-02-25 @ 19:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback