Både chef och farsa.

En av många fördelar med uppdraget som riksdagsledamot är att jag får träffa alla dessa människor. Min ledstjärna är att så ofta jag bara kan finnas där mina uppdragsgivare finns,

d v s utanför riksdagshusets väggar och då främst i vårt län. På så sätt kommer jag i kontakt med en väldig massa olika människor och det är alltid lika fascinerande och givande.


I torsdags var jag till Arboga på tre företagsbesök, bl a till Kilen Kryssen där man bygger lagerlokaler med alla "tillbehör". En kund kan alltså beställa en lagerlokal som företaget sedan skräddarsyr utifrån de önskemål man har. Du behöver inte anlita 72 olika entreprenörer utan Kilen Kryssen fixar allt. Himla praktiskt. Och det går bra för dem. Just nu har de 15 anställda men planerar att nyanställa de kommande månaderna.


Jag fick träffa platschefen Lasse som varit med länge och som kan byggbranschen på sina fem fingrar. En intressant chef som onekligen jobbar lite annorlunda. Han menar att ett stort problem i dag är att många unga killar saknar insikt i vad som förväntas av dem på en arbetsplats, vilket ansvar de faktiskt har själva. Det finns de som helt sonika struntar i att ringa om de är sjuka, struntar i att komma i tid på morgnarna och struntar i om de sätter jobbarkompisarna på pottkanten. De "orkar" inte. Dessutom har en del rätt stora bekymmer med sin privatekonomi, vilket inte gör saken lättare. När halva månaden är kvar är hela lönen slut.


Lasse har bara gett sig den på att få en av killarna på fötter så han ser till att grabben betalar sina räkningar, han hjälper honom att deklarera och med en del andra saker som gör att killen håller näsan ovanför vattenytan. Han ringer och väcker honom ibland och hämtar honom vissa morgnar - ja, han gör vad han kan för att göra denne yngling till en samhällsduglig medborgare. Helt suveränt. Lasse är inte bara en platschef på en arbetsplats - han är också, som han säger, en farsa som försöker fostra unga killar till mogna män. Jodå, ibland tröttnar även Lasse, men han har genom åren sett att det går att få hyfs på de här grabbarna.


Och det märktes på stämningen i lokalen att Lasse var respekterad både bland gammal och ung. Jag är säker på att det finns en mängd företagsledare som hjälper unga tjejer och killar att få lite ordning på tillvaron och alla ni ska ha en stor eloge. Men Lasse undrade vart den praktiska samhällskunskapen i skolan har tagit vägen. Den som berättar om både dina skyldigheter och rättigheter i samhället, den som lär dig balansen mellan utgifter och inkomster, den som lär dig att deklarera, den som gör dig till en ansvarsfull och hänsynstagande medborgare. Vart tog den kunskapen vägen?


Jag tänker då börja leta...


Pia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback