Många bäckar små...

Tänk så mycket intressant man kan hitta när man börjar rota i sina hyllor och vrår.

Häromdagen fann jag i min proppfyllda bokhylla material som jag producerade under min tid som informationsassistent på Sala ekokommun, en titel som kommunen med stolthet bar fram under 90-talet. Sala gick tillsammans med ett tjugotal andra kommuner i landet i bräschen för en hållbar utveckling i form av ett ekokommunprojekt. Det här var ju oerhört spektakulärt på den tiden och jag minns att många var skeptiska till projektet, inte minst inom mitt eget parti.


Men vår projektledare Lars Wiklund hade en mycket genomtänkt strategi för hur det här arbetet skulle vinna gehör hos alla anställda i kommunen men även hos invånarna i gemen. Och gissa om det gav resultat? Återvinningsstationen Returen öppnades, komposter poppade upp som svampar i jorden, ekoutbildning gavs till all anställd personal i kommunen på betald arbetstid, skolan och barnomsorgen fick en alldeles egen ekosamordnare, vissa bostads-områden fick källsorteringsstationer och så gott som alla föreningar höll studiecirklar i hur man källsorterar och lever sunt. Ett par år senare fanns begreppet Sala ekokommun på så gott som allas läppar.


Mycket material producerade vi under den här tiden, tryckt på miljövänligt papper förstås. Ett dokument hette Vision Sala år 2010 och längst ner på framsidan står det med små, knappt läsbara bokstäver, att visionerna inte är politiskt antagna utan ska ses som ett diskussions-material.


I detta så spännande visionsmaterial kan man läsa att alla sopor från hushåll, företag och offentlig förvaltning källsorteras och att lägenheterna är anpassade för bekväm källsortering. Grundvattnet används endast som livsmedel och större andel lokalt KRAV-odlade och tillverkade produkter säljs i butikerna.


Sedan kommer rubriken Satsning på orter vid järnvägar - mycket intressant för en trafikutskottare som mig. Där står att år 2010 satsar vi på samhällen som ligger efter järnvägarna, t ex Ransta, Kumla, Broddbo och Rosshyttan och att transportbehovet har minskat men att den sociala gemenskapen har ökat genom att bostäder, service och arbetsplatser blandas.


Alternativ energi ersätter fossila bränslen år 2010 och att användningen av biobränslen från regionen har ökat. Byggnaderna har flexibla energisystem med teknik som gör det möjligt att byta energislag. Samma sak gäller bilarna som har hybridmotorer med el på sommaren (från vattenkraften) och biobränslen (metanol och etanol) på vintern.


Nu, femton år senare, kan jag bara konstatera att väldigt många av de här visionerna nu är politiskt antagna. Det som i början av 90-talet delvis framstod som utopi är i dag realiteter, trots alla belackare som inte alls trodde att det var möjligt.


Bäst jag höll på att rota runt bland mina papperssamlare tittade en välkänd lite skrift fram, Många bäckar små..., en liten handbok som jag skrev med enkla och effektiva tips om hur var och en av oss kan bidra till en hållbar utveckling. Ett område handlar om förpackningar och hur man bäst hanterar dem. Visste du förresten att man kan hålla en 40-watts glödlampa tänd i 23 timmar med den energi som går åt för att tillverka en enda aluminiumburk?


Ett annat område behandlar rengöring både på längden och på tvären. Många bra tips om vad man kan använda vid rengöring av t ex toaletter, ugnar och kaffebryggare. SÅPA. Använd såpa och skippa allt annat, hur tilltalande reklamen än är. Fläckknep finns också med och om du får en blodfläck på kläderna så bör du lägga plaggen i kallt vatten och tillsätta 2 msk salt per liter. Ett otidsenligt råd som gäller år 2008 också. En helsida ägnas åt energi där jag lyckades luska rätt på att 60 % av all energi vi använder i hushållet går till uppvärmning. Så att sänka inomhustemperaturen någon liten grad är inte helt fel om man vill spara både energi och pengar.


De råd jag sammanställde i broschyren Många bäckar små...blir liksom aldrig för gamla. Kyotoavtal och Baliuppgörelse i all ära, men det viktigaste av allt är att de insatser som var och en av oss gör spelar roll. När vi är många når vi resultat i det stora miljöarbetet; i kommunen, i landet, ja faktiskt i hela världen.


Pia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback