Vem förstår en elräkning?

Man skulle ju kunna tro att jag har hamnat i "klimateriet" som jag håller på och tjatar, men hellre "klimateriet" än klimakteriet som nog är ännu värre. Så, jag framhärdar i min klimat-odyssé och nu har turen kommit till vad många anser vara det allra h(el)igaste, nämligen elräkningen. Detta är verkligen ett kapitel för sig. Hand upp om du alltid förstår vad det är du betalar för! Inte? Nej, samma här och det retar gallfebern på mig att det ska behöva vara på detta viset. Varför i hela fridens namn kan inte en elräkning vara så pass begriplig att jag som elkund förstår vad det är som kostar och vilka av alla dem uppräknade posterna som jag kan påverka? Och det tycks inte spela någon större roll vilken leverantör jag än väljer, det är samma visa överallt.

Min mamma bad mig titta lite på hennes elräkning och förklara varför den var så dyr. Men ju mer jag läste desto mer förvirrad blev jag. Där fanns en rad uppräknade poster om det ena pålägget efter det andra, retroaktiv energiskatt, uppskattad förbrukning och den faktiska och en massa annat. Resolut tog jag och ringde upp leverantören och bad om en förklaring. Jag fick verkligen anstränga mig för att ens kunna ställa relevanta frågor. Det är inte så lätt när man inte behärskar elspråket.

Men kvinnan jag fick prata med berättade i alla fall att ett litet bekymmer är att det inte är hennes företag som läser av elmätaren hos mamma. Avläsningen och faktureringen sker dessutom vid olika tidpunkter, vilket är anledningen till att flera summor på räkningen är retroaktiva. Och så fick jag veta att leverantören naturligtvis vill gå med vinst så därför lägger man på en viss summa utöver själva elpriset som man rätt och slätt kalla för pålägg. Tänk, jag trodde att vinsten liksom ingick i det avtalade elpriset.

Min egen el-leverantör tycker att de har blivit mycket bättre. Nu skickar de räkningen varje månad i stället för en gång i kvartalet, och det kan man ju kalla framgång. Att samma obegripliga poster står med varje gång tycks inte bekymra dem det minsta. Och just denna månad upptäckte jag några helt nya poster. Vad sägs om nätövervakningsavgift eller elbredskapsavgift? Har ingen susning om vad det är. Visserligen inte så kostsamma men ändå, MAN VILL JU VETA VAD TUSAN DET ÄR MAN BETALAR FÖR.

Straffad blir jag som bara den om jag t ex måste tvätta före klockan 19 en vardagskväll under vintertid. Då är det en helt annan taxa, minsann. På elräkningen heter det ?Effekt, högpristid? Det kanske är bra att försöka jämna ut elförbrukningen över årstiderna och över dygnets alla timmar, som jag tror att förklaringen lyder, men det står åtminstone vårt hushåll rätt dyrt, ungefär 800 kronor mer varje månad.

Och som lök på laxen får vi betala moms på själva energiskatten. Hur rimligt är det på en skala, undrar jag då? Varför är det på detta viset?

När jag har frågat mig runt i vänskapskretsen om hur det står till med kunskaperna om elräkningen så får jag ofta långa djupa suckar till svar:
 - Neej, jag fattar ingenting, och det är nästan lite pinsamt att behöva erkänna det. Man betalar bara och låtsas som ingenting.

Så ligger det till för många av oss. Men hur vore det om el-leverantörerna kunde bemöda sig med att skicka med enkla förklaringar till de uppräknade posterna? Förklara för mig på ett begripligt sätt varför jag måste betala en nätövervakningsavgift som jag inte har bett om. Och förklara varför vi måste betala skatt på skatten.
Jag är idel öra . . .

Pia

Kommentarer
Postat av: Tommy J

Pia.

Visst har rätt att det är svårt att förstå men din fråga om skatt på skatten måste Du ställa till dina kamrater i riksdagen. Då kan Du också kolla om tankarna med lagen om att alla måste ha en egen mätare för avläsning som Du skriver om och detta gäller även de som har "kollektiv" avläsning !!! Kolla sedan gärna upp vad som regeringen menar att det efter 2010 inte får vara några strömavbrott ??? Visst är det viktigt för konsumenten men det är mycket oklart om vad blir påföljden om "något" inträffar. Och då elbolagen inte vet vad som gäler så kommer Du och jag och alla nadra få betala onödiga kostander.

Ha det så bra i regnvädret.
Tommy

2008-03-10 @ 07:27:40
Postat av: Anonym

Naturligtvis kommer jag att göra allt för att bringa klarhet kring mina, dina och många andras frågor och funderingar om elräkningarna. Kan nog tycka att det är lite skrämmande om elbolagen själva inte vet vad som gäller - då kan man undra om de opererar på rätt marknad.

2008-03-10 @ 11:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback