Har du åkt en sådan där kromfärgad dubbeldäckare någon gång? Om inte så kan jag upplysa dig om att det är något trångt om utrymmet, i synnerhet om du har bagage. Men det verkar som att beställaren, d v s SJ, inte har tänkt på det. För att inte tala om barnvagnar. De får bara inte plats med mindre än att alla andra passagerare får krypa under eller hoppa över dem för att komma förbi. Men det mest pinsamma är väl ändå att toalettdörrarna rätt som det är kan åka upp. Det hände en äldre man från Västerås när han satt i godan ro och gjorde det han skulle. Helt plötsligt så åker dörrarna upp och där får denne man med byxorna i knävecken sitta till allmän beskådan. Uppfyller resenärernas önskemål, jo,jo...
Som om inte det vore nog så sattes den sista spiken i kistan för Sveriges tågtillverkning när Bombardier förlorade upphandlingen till just franska Alstoms. Fabriken i Kalmar lades ner och tillverkningen av Reginatågen försvann från Sverige. En stor och viktig industriepok gick i graven. Jag har vid minst ett par tillfällen frågat Jan Forsberg om varför SJ inte valde att köpa Reginatåget som har gått igenom alla barnsjukdomar som tåg kan drabbas av.
- Nej, Reginatågen uppfyller inte resenärernas önskemål. De franska tågen däremot är skräddarsydda efter kundernas krav.
Så har Jan Forsberg svarat mig alla gånger jag har frågat. Men nu är det annat ljud i skällan. Nu inser han misstaget, lite väl sent kan man ju tycka. Ännu fler förseningar och inställda avgångar är facit. Normalt brukar man ju lära av läxan, men inte SJ. Trots de enorma brister som Alstoms har uppvisat så har de fått uppdraget, i konkurrens med Bombardier, att leverera ett tjugotal Pågatåg till Skåne. Man slutar aldrig att förundras...

1