Kräv ersättning!

Det tar liksom aldrig slut. Snöovädret och kylan. Nu kan jag nästan tycka synd om SJ, Banverket och SL. Kaoset bara fortsätter.

Jag har full förståelse för att man väljer att ställa in fler än hälften av alla avgångar och i stället lägger kraft och energi på att få bort snö och is från spåren. Den typen av underhåll är omöjlig att utföra annars p g a den enorma trängsel som råder på spåren.

SJ:s vd Jan Forsberg lovade i torsdags på vår hearing att SJ ska införa krisövningar. Fine. Ta gärna hjälp av försvaret som kan detta med krisberedskap. Då kan vi slå två flugor i en smäll genom att låta försvaret få något vettigt att göra.

Men, jag vågar ändå påstå att den största förväntningen vi som resenärer har på samtliga aktörer inom tågbranschen är att ett gemensamt informationssystem värt namnet tillskapas. I den mån något sådant överhuvud taget existerar idag så är det så rörigt och osammanhängade att det vållar ännu mer huvudbry för resenärerna.

Likaså resegarantin. Kräv ersättning! SJ hävdar linjen om att resegarantin inte gäller nu eftersom man inte kan påverka väderleken. Om det är någon gång som en sådan garanti ska utfalla så är det väl nu när människor antingen blir helt strandsatta och inte ens kan ta sig till arbetet eller kommer halva dagar för sent.

Det må vara vädrets makter som styr men det finns något som heter anständighet, ödmjukhet och empati som vårt gemensamma bolag SJ verkligen borde fundera över. Resenären i centrum, hur svårt kan det vara?

Pia

 


Har du frågor?

Du kanske minns att jag för några veckor sedan skrev om att vi i trafikutskottet skulle bjuda in SJ och Banverket för att få deras bild av det tågtrafikkaos som har rått den här vintern.

Nu blir det i stället en öppen hearing på torsdag kl.9 här i Riksdagen där bl a  SJ, Banverket, Tågoperatörerna och SEKO kommer att medverka. De kommer först att hålla korta framföranden om läget och sedan får vi ledamöter möjlighet att ställa frågor.

Om du har några frågor eller synpunkter kring alla de tågförseningar och inställda avgångar som har drabbat oss i länet väldigt hårt den här vintern så hör av dig till mig så kan jag framföra dem på torsdag.

Att det kommer bli fler vintrar är ett som är säkert, frågan är vilken beredskap som krävs för att tågtrafiken ska kunna fungera även när temperaturen kryper ner mot minus 20? I dag fungerar det uppenbarligen inte.

Tisdagen 2 mars kommer jag att ha en interpellationsdebatt mot Åsa Torstensson om detta kära ämne. Så håll utkik, ibland sänds debatterna på TV2 eller 24:an.

Pia


Hacksta i mitt hjärta.

Jag är inte bara politiker – nu är jag nästan truckförare också.

 

I fredags klev jag upp i ottan för att hinna ta mig till min praktikdag på ICA Hacksta i Västerås. Där ligger en av länets största arbetsplatser med totalt 1 300 anställda, varav 700 är kollektivanslutna. Varje dag skickar var och en av de 700 lageranställda/expeditörerna iväg 1000 varukollin till ICA-butiker runt om i landet. En fantastiskt välorganiserad distributionsenhet som kräver goda truckförare, god fysik och snabbhet.

 

I programmet, som Peter Fundberg och hans fackliga Handelskompisar så förtjänstfullt hade satt ihop, ingick en truckutbildning i miniformat med både teori och praktik. Mycket lärorikt men rätt svårt. Som tur var fick jag köra en truck med bara en vagn medan de anställda far fram med fyrvagnssläp. Jag hade fullt upp med min enda, speciellt när jag skulle runda pelarna till de olika varugångarna.

 

Men det är imponerande att se hur väl allt fungerar. Lagret är lika stort som 6 fotbollsplaner och är indelat i olika avdelningar och bokstavssegment. På en dataskärm som är placerad på trucken läser man av en order där det står vilka varor som ska hämtas, var kollit finns och hur lång tid man har på sig att för att nå ett ackord.

 

Det här ackordet betyder mycket, en viktig morot som kan dra upp lönen ganska rejält. Så det gäller att vara snabb i vändningarna men även stark. God fysik krävs för att även orka lyfta de tunga säckarna med djurmat och att göra det på ett ergonomsikt korrekt sätt.

 

När min tid var ute hade jag bara lyckats fått ihop en bråkdel av ordern, men min mentor Magnus var så förstående och menade att det är svårt att få till det redan första dagen. Det kan ta upp till tre veckor innan snabbhet och precision sitter på plats.

 

En timmes snack med fackets styrelse hann jag också med. Mycket intressant och givande. Här gäller det att vi hjälps åt för att nå en valvinst och i den här styrelsen finns mycket kämpaglöd. Det var för övrigt många som jag pratade med som menade att man fått nog av de blåfärgade. Flera som la sig på sofflocket i valet 2006 lovade att de skulle rösta i år för att byta ut sittande regering. Det bådar gott.

 

Tack så jättemycket Peter, Pontus och alla ni andra på Hacksta som förgyllde min fredag. Jag somnade sött framför TVn …

 

Pia


Flera klagomål.

Nu börjar fler och fler misströsta. Har fått ett antal mail från förtvivlade resenärer om inställda tågavgångar och förseningar som tycks ha blivit mer regel än undantag. Helt oacceptabelt! Som jag skrev om tidigare så verkar det mesta av eländet bero på kylan och på för få tågverkstäder.

Och som lök på laxen tillkommer alla antika växlar och gamla ställverk som Banverket ansvarar över. Det finns t ex en växel i Morgongåva från 1959 som borde ha bytts ut för länge sen. Ett gammalt ställverk i Södertälje från 1944! Ja, du läste rätt, 66 år gammal. Då kan man ju förstå varför det inte fungerar som det ska...

Men oavsett orsaker till det här kaoset så måste tågtrafiken kunna fungera bättre. Som resenär ska jag kunna lita på att tåget kommer och går i tid, oavsett om det är sommar eller vinter. Om vi dessutom vill att fler ska välja tåget i stället för bilen återstår en hel del att göra.

Jag har i allafall bett min ordförande att bjuda in representanter för SJ och Banverket till oss i trafikutskottet för att redogöra för det uppkomna läget och vilka åtgärder som måste vidtas för att inte samma kaos ska uppstå nästa gång det blir en vargavinter.

Ingen skugga ska falla på all den personal som jobbar 20 timmar om dygnet för att tina upp tågen från den värsta isbildningen - de gör så gott de kan.

Men en fråga som jag ställer mig är hur vi i vårt vinterkalla land kan ha tåg som inte tål kyla. Vem eller vilka anvarar för dessa upphandlingar?

Och hur länge till tänker Banverket behålla de 50-60 år gamla växlarna som har sjungit på sista versen ett antal år nu.

Blir det ingen bättring så borde tågbiljetterna kraftigt rabatteras. Vem vill betala fullt pris för att komma för sent till jobbet, skolan eller vad man nu ska göra?

Pia