USA.
Hi there!
Jag kom, jag flög och jag landade precis enligt ritningarna i det stora landet over there.
Vilka fantastiska 12 dagar jag har fått uppleva tillsammans med mina trafikutskottare.
Först tre dagar i San Fransisco och sedan 9 dygn i Los Angeles. Ett helspäckat schema som personalen på svenska konsulatet i Kalifornien till stor del arbetat fram. Och mycket IT blev det förstås. Vi gjorde bl a ett besök på Googles en förmiddag. Rätt häftigt, måste jag säga. Där umgås man med datorer som det vore vilken människa som helst. Ingenting tycks vara omöjligt, alla gränser sprängs. Ständigt nya innovationer till hela IT-världens stora glädje. Dessutom har man den goda smaken att ha en väl utvecklad miljöpolicy för att bidra till det tuffa miljöprogram som guvernör Arnold Schwarzenegger har lagt fram.
Och gissa om jag blev förvånad? Jag trodde ärligt talat inte att Kalifornien låg så i framkant i arbetet med att få rätsida på de enorma växthusgasutsläppen. Denne Arnold har visat sig kunna spänna mer än bara bicepsmusklerna - han är mannen bakom Kaliforniens ambitiösa miljöprogram som handlar om att minska utsläppen med 20 % till år 2020 utifrån 1990 års nivå. Samma som Kyotoavtalet och det lustiga, eller snarare det olustiga, är att president Bush vägrade att skriva under det avtalet. Ingen ska ju komma här och försöka bestämma över det fria amerikanska folket som bara måste få fortsätta att spy ut sina bilavgaser precis som de alltid har gjort.
Det var då Arnold skred till verket. Han struntade blankt i vad hans president tyckte och jobbade på egen hand fram ett antal program för att åtminstone göra tillvaron lite drägligare för människorna i Kalifornien. Och den största miljöboven i detta drama är förstås bilen, den sååå heliga och frihetssymboliserade bilen. Utan bil klarar sig sannolikt inte kalifornienborna utan här gäller det att hitta smarta energi- och bränslelösningar i första hand. Det finns 1,8 bilar per invånare i denna delstat där det bor ca 39 miljoner människor. Alltså nästan dubbelt så många bilar som invånare. Kalifornien har en inte alltför hedrande 12:e plats i världens utsläppsliga, vilket gör att luften vissa dagar är så skadlig att inandas att gamla och sjuka uppmanas att hålla sig inomhus.
Men nu ska det bli andra bullar om Arnold får bestämma. Och som vanligt är det business as usual som gäller. Målet är minskade utsläpp men ökad tillväxt, ungefär samma som för oss. Men den stora skillnaden är att makten utgår från företagen i stället för myndigheterna. Det är företagen som "dikterar" villkoren för myndigheterna, vars uppgift blir att försöka samordna och kompromissa alla spretande viljor och se till att alla blir vinnare i slutändan. Låter kanske inte så pjåkigt men vad jag förstod av de energimyndigheter som vi besökte så är det inte helt enkelt att få till det. Här har våra stolta svenska miljöteknikföretag gjort strålande insatser. De har ett mycket gott renommé och det finns plats för ännu flera, och pengar går att tjäna. Mycket pengar.
Det som inte ens Arnold mäktar med att göra är att höja bränslepriset ytterligare. I dag kostar bensinen 4 dollar per gallon, vilket motsvarar ca 6 kronor per liter. Där går tydligen smärtgränsen för amerikanarna. Vi betalar som bekant dubbelt så mycket. Däremot är plug-in-hybridbilen, som går på uppladdningsbara batterier, mycket inne hos innefolket i Hollywood. Sportbilsmodellen, alltså. Och det som brukar var hot stuff i Hollywood brukar ju snabbt sprida sig till andra delar av världen. Tänk om paret Beckham för en gång skull skulle bidra till att göra världen lite bättre att leva i.
Tanken svindlar...
Pia