Gäst hos Radio Västmanland 5/2 kl.8.

I morgon, torsdag 5/2 kl.8.00, kommer det att osa hett i RadioVästmanland. Då ska jag äntra Heta Stolen och bli grillad av "grillmästaren" Gunnar Eriksson. Det ska bli riktigt kul. Nu får jag äntligen tillfälle att berätta om vår socialdemokratiska politik. Ni minns att jag skrev i mitt förra inlägg om hur viktigt det är att opponera på den politik som förs i dag, men att det är minst lika angeläget att föra fram vår egen politik. Man vinner inga val enbart på att kritisera de andra - det går inte väljarna på, tack och lov.


Och gissa om vi har bra förslag? Massor. I fokus står självklart jobben, jobben och åter jobben. Vad sägs om 50 000 nya utbildningsplatser? Allt från gymnasiekompetens till spetsutbildning inom industrin till högskoleplatser. Vi måste rusta oss till de bättre tiderna. Då kommer vi att behöva all kompetens som går att få för att klara den knivskarpa globala konkurrensen. Den fixar vi inte med hjälp av subventionerade hushållsnära tjänster.


Sänkt arbetsgivaravgift för företag med ett par tre anställda. Jätteviktigt. Statliga pengar och stöd till de nya gröna jobben måste till. Våra miljöteknikföretag har växtvärk och behöver hjälp. Det är vi beredda att ge. Vi vill också höja både barnbidragen och studiebidragen.


Pensionärerna är det glömda folket i det borgerligt styrda Sverige. De får betala en straffskatt enbart på grund av att de är pensionärer. Något jobbavdrag får de inte se röken av trots att de flesta har slitit hårt i hela sitt liv. Det är skamligt, banne mig. Snacka om orättvisa! Så vill vi inte ha det. Vi vill som ett första steg ge alla pensionärer en sänkt skatt motsvarande 2 700 kronor per år. Vårt nästa steg blir att ta bort hela skatteskillnaden mellan löntagare och pensionärer.


Mer pengar till landstingen och kommunerna är ett måste för att trygga skolan, vården och omsorgen. 10 miljarder under två år vill vi förstärka deras kassor med. Det motsvarar 20 000 arbetstillfällen inom den offentliga sektorn.


Sist men inte minst - a-kassan. Vi kommer att göra allt vad vi förmår för att arbetslösa ska få ut 80 % av sin lön när de blir arbetslösa. Det här är en viktig del av vår jobbpolitik. Borgarna kallar det bidrag. Pyttsan. Det här är inget bidrag, det är en inarbetad och betald försäkring som ska ge ekonomisk trygghet under en övergångstid.


Vågar jag nämna ordet Försäkringskassan? Jag tror jag spar med det till Radio Västmanland i morgon bitti kl. 8.
Lyssna gärna.


Pia



Kommentarer
Postat av: Elisabeth Löf

Lycka till i morgon i radion.

Lovar att jag ska lyssna

/ Elisabeth

2009-02-04 @ 20:40:03
Postat av: Pia

Pinsamt men sant. Det uppstod ett missförstånd så jag får inte komma förrän nästa vecka. Men då kommer det ryka av hetta från studion. Hoppas allt är bra med dig.

2009-02-05 @ 10:57:15
Postat av: Elisabeth



Allt är bra med mej. Pluggar och Pluggar men är snart klar.

Jag hörde också att det skulle vara en annan i heta stolen idag. Men jag ska lyssna nästa vecka i stället. Vet du vilken dag det blir? / Elisabeth

2009-02-05 @ 19:33:00
Postat av: Anonym

Det blir torsdagen 12/2 kl.8.00.

Jag antar att du är en flitig student och att du kommer ut med idel ädel toppbetyg.Eller...?

2009-02-05 @ 20:06:43
Postat av: Elisabeth

Självklart kommer jag ut med VG i alla ämnen!!.

Nej kanske inte i alla med i det flesta ialla fall. Annars är det ingen idé att plugga sent i livet om man inte satsar för fullt. trevlig helg i snön.

2009-02-06 @ 17:28:15
Postat av: Amanda

Bara bra grejer! ^^

Postat av: Pia

Snopet var ordet. Det blev ett missförstånd - Heta Stolen var upptagen av någon annan. Jag får komma nu på torsdag 12/2 i stället.

2009-02-08 @ 11:36:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback