Veras gäng.

Det damp ner ett intressant mail från Vera, Moa, Agnes, Manda och Jonas från Globala gymnasiet i Stockholm. Ett gäng gymnasieelever som har startat en kampanj för att förbättra och bygga ut Sveriges järnväg som de tycker håller en oacceptabelt låg standard. De anser att Sverige som är ett rikt I-land borde göra sitt bästa för att ta till åtgärder som leder till en mer hållbar utveckling. Tåg är det enda miljömässigt hållbara färdmedlet vid längre inrikesresor medan flyg är det färdmedel som har störst miljöpåverkan per kilometer av alla, skriver de vidare. "Vi vill ha lägre priser, bättre kvalitet och snabbare tåg snarast!"


Precis så tycker jag med, så snabbt som ögat skickade jag ett svar med en inbjudan hit till mig i Riksdagshuset för att prata vidare. Svaret lät inte dröja, i onsdags dök hela ligan upp. Över Seven-Elevens nybakade bullar avhandlade vi det mesta kring politiska ställningstaganden och beslut vad gäller tågtrafikens prioritet kontra övriga transportslag. Och det var imponerande kunskaper och slutsatser som visades upp. De här gymnasisterna har lärt sin läxa och förstått att lyssna in, noggrant analysera, väga argument för och emot och ta in kunskaper från flera källor. Och deras drivkraft är kampen för miljön och kampen för ett hållbart samhälle.


Vera och hennes kompisar hade mycket riktigt noterat att det är skillnader mellan de politiska partiernas viljor och ansträngningar. Annars brukar det allt för ofta heta " de där politikerna ...", som om vi vore en enda hopknådad klump som tycker precis lika. Så är inte fallet. Den borgerliga regeringen satsar mer på järnväg i retoriken men knappast i praktiken.


Det har i regleringsbreven gått ut direktiv om att minst 50 % av alla nya investeringsmiljarder ska tillfalla vägar. Inte så värst framåtsyftande om man vill öka tågtrafiken. Det må vara så att minister Torstensson har en annan uppfattning, men uppenbart är att hon inte har en chans mot Borg och de andra stora elefanterna på finansdepartementet som håller i både plånbok och ratt. De tycks göra sitt allra bästa för att bygga flera vägar i stället för nya järnvägar. Är det någon som blir förvånad...?


Ska bli väldigt intressant att se slutresultatet av Veras, Moas, Agnes, Mandas och Jonas projektarbete, som ytterst handlar om påverkan. De har redan skickat in debattartiklar till de stora drakarna, de har startat ett upprop på nätet för bättre och fler järnvägar, de kommer att ta kontakt med generaldirektörerna för Banverket och SJ och de ska också ta kontakt med näringsdepartementet för att uppvakta Åsa Torstensson i frågan. Jag säger bara: lycka till. Fortsätt gärna er påverkan även efter projektets slut. Nu hittar ni ju hit till Riksdagen...


För övigt kan jag bara meddela att jag har ägnat helgen åt längdskidåkning i ett strålande solsken. Fick även med min sambo ut i spåret men hans kondition har sett bättre dagar så jag kände mig som den värsta Charlotte Kalla när jag spurtade om honom redan i den första lilla uppförsbacken. Efter det hade han inte en suck. Kom i mål ca fem minuter före. Sedan var det tyst resten av den dagen...


Pia


Kommentarer
Postat av: Tommy

Bryt inga ben bara !!

Tommy

2009-02-16 @ 16:02:22
Postat av: Anonym

De blir bara starkare och starkare, förstår du.

2009-02-16 @ 22:38:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback