Skatter, javisst.

Wow, vilken underbar nästan magisk känsla det var att få tala inför så många väljare 1:a maj. Och känslan verkade vara ömsesidig. Jag var både i Norberg och i Fagersta och höll tal och eftersnacket var så befriande; många har verkligen väntat på att vi skulle ta bladet från munnen, sluta mumla i skägget, tala i klarspråk och allt vad det nu kan heta. Människor vill veta vad vi socialdemokrater vill och budskapen ska vara klara och tydliga. Punkt.


Det kom fram en kvinna till mig i Fagersta som ville tacka för ett inspirerande tal. Hon hade misströstat länge nu och hade nästan givit upp, som hon sa. Nu tyckte hon att det kändes hoppfullt igen. Och jag tror att många med henne kände samma sak efter 1:a maj. Vi har inte utnyttjat vår roll i opposition optimalt. Lite för mycket gnäll och skäll på de andra och för lite egen verkstad. Naturligtvis ska vi fortsätta att reagera på den borgerliga politiken, men det gör vi bäst genom att tala om för människor hur vi skulle ha gjort i stället om vi hade regerat. Det är nog mer intressant att lyssna till.


Ta bara detta med skatterna. Vi inser nu att vi måste lägga fram förslag om rättvisare skatter om vi ska klara att ta Sverige ur krisen. Det är inget att hymla om, tycker jag. Tvärtom. När jag var och besökte 40 förtroendevalda inom Byggnads i måndags så jublade man när jag berättade om nödvändiga skattehöjningar. Jag tror att fler och fler inser nödvändigheten av att öka statens intäkter, men att det ska göras på ett så rättvist sätt som möjligt. De som har mycket måste bidra mest.


Vi vill införa en förmögenhetsskatt på 1 % för dem som har mer än 2 miljoner i förmögenhet. Det kan tyckas vara lite ynka med bara en enda procent, men vad jag förstår så finns det vissa internationella finansregler som vi måste rätta oss efter.


Vi vill också justera fastighetsskatten så att de som har hus som är taxerade för mer än 5 miljoner får betala mer än dagens avgift på 6000 kronor. Men samtidigt vill vi justera i den andra änden så att fler med låga inkomster får betala mindre.


En höjd inkomstskatt för de som tjänar mer än 1 miljon per år kommer vi sannolikt att föreslå. Hur hög den ska bli vet vi inte i dagsläget, utan det är något som vi kommer att diskutera oss fram till inför höstens budgetmotion. Det är möjligt att vi måste göra flera skattejusteringar beroende på hur allvarligt det ekonomiska läget är i Sverige i höst. Om vi får tro konjunktur-institut och andra så anar vi att läget inte kommer att vara ljusare i höst, snarare tvärtom, alltså ännu deppigare. Hugaliga.


Tuffa prioriteringar kommer att krävas i höstens budget, var så säker. Just därför är det så viktigt att se till att de i vårt samhälle som bäst behöver vårt stöd och vår medkänsla också ska få det. Solidaritet, ni vet.


Alla ungdomar som går ut gymnasiet nu i vår och inte får vare sig, jobb, praktik eller utbildning. De kommer att behöva vår hjälp. Likaså många pensionärer som lever under existensminimum. Hör ni det, ni eventuella borgerliga sympatisörer som läser min blogg. UNGDOMARNA OCH PENSIONÄRERNA. UNGDOMARNA OCH PENSIONÄRERNA. UNGDOMARNA OCH PENSIONÄRERNA.


Pia


Kommentarer
Postat av: Amanda

Vet inte riktigt vad jag ska kommentera men eftersom kvällspressen gnällde om att ni riksdagspolitiker bloggar ut i tomma intet så tänkte jag visa att jag har läst iaf =)

Postat av: Pia

Tack för det, Amanda. Det tråkiga med kvällspressen är att de bara är intresserade av skandaler.

2009-05-07 @ 14:29:44
Postat av: Roberth

ja ni ger verkligen besked....... NOT

2009-05-25 @ 13:03:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback