Nu får det vara nog.

Det bästa med ledighet är att man får tillfälle att träffa sina vänner, både nya och gamla. I fredags lyckades jag få till den där efterlängtade träffen med några av mina äldsta. Och det var precis som förr. Ja, nästan i alla fall. Vi är lite äldre nu och förhoppningsvis klokare än vad vi var på det glada och vilda 80-talet. Då levde vi i sus och dus till tidig morgontimme. Nu var jag hemma kl. 23.00. Så det kan bli.

 

Och alla dessa minnen. Lite kul blir det för vi minns alla olika saker av någon anledning. Och som vi skrattade åt alla dessa dråpliga händelser vi varit med om. Jag somnade med ett stort leende på läpparna den kvällen.

 

Men leendet försvann ett knappt dygn senare när jag debatterade sjukförsäkringsreglerna med moderaten Staffan Anger i Radio Västmanland. Moderaterna verkar på fullaste allvar tro att den försämrade sjukförsäkringen har gjort alla sjuka gott. De vet inte bättre. De har ingen aning om alla dessa mänskliga lidanden som har blivit så många fler sedan årsskiftet.

 

På Staffans Angers papper stod det att alla sjuka får rehabilitering, alla får det stöd och den hjälp man behöver från Arbetsförmedlingen och om dessa insatser inte hjälper så går de bra att fortsätta att vara sjukskriven. Vilket kvalificerat nonsens! Det finns en stupstock satt på 550 dagar. Då ska man banne mig vara frisk, för det har regeringen bestämt.

 

Nej, moderaterna befinner sig i sin uppblåsta tillvaro där alla människor jobbar och är friska. De som är arbetslösa och sjuka är lata och ska straffas – inte bara en gång utan flera gånger.

 

Nu får det vara nog. Sverige behöver en ny regering. En rödgrön.

 

Pia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback