Flera klagomål.

Nu börjar fler och fler misströsta. Har fått ett antal mail från förtvivlade resenärer om inställda tågavgångar och förseningar som tycks ha blivit mer regel än undantag. Helt oacceptabelt! Som jag skrev om tidigare så verkar det mesta av eländet bero på kylan och på för få tågverkstäder.

Och som lök på laxen tillkommer alla antika växlar och gamla ställverk som Banverket ansvarar över. Det finns t ex en växel i Morgongåva från 1959 som borde ha bytts ut för länge sen. Ett gammalt ställverk i Södertälje från 1944! Ja, du läste rätt, 66 år gammal. Då kan man ju förstå varför det inte fungerar som det ska...

Men oavsett orsaker till det här kaoset så måste tågtrafiken kunna fungera bättre. Som resenär ska jag kunna lita på att tåget kommer och går i tid, oavsett om det är sommar eller vinter. Om vi dessutom vill att fler ska välja tåget i stället för bilen återstår en hel del att göra.

Jag har i allafall bett min ordförande att bjuda in representanter för SJ och Banverket till oss i trafikutskottet för att redogöra för det uppkomna läget och vilka åtgärder som måste vidtas för att inte samma kaos ska uppstå nästa gång det blir en vargavinter.

Ingen skugga ska falla på all den personal som jobbar 20 timmar om dygnet för att tina upp tågen från den värsta isbildningen - de gör så gott de kan.

Men en fråga som jag ställer mig är hur vi i vårt vinterkalla land kan ha tåg som inte tål kyla. Vem eller vilka anvarar för dessa upphandlingar?

Och hur länge till tänker Banverket behålla de 50-60 år gamla växlarna som har sjungit på sista versen ett antal år nu.

Blir det ingen bättring så borde tågbiljetterna kraftigt rabatteras. Vem vill betala fullt pris för att komma för sent till jobbet, skolan eller vad man nu ska göra?

Pia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback