Alla får chansen.

Som riksdagsledamot har man det stora nöjet att få ta emot gymnasieklasser. Det gillar jag. Idag tog jag och Olle Thorell emot 55 elever från Kungsängsskolan. Fantastiskt trevliga och intresserade. Som vanligt, med andra ord, för eleverna från Sala brukar alltid vara skötsamma, väl förberedda och pålästa. En stor eloge till undervisande lärare.

 

I går fick jag den äran att ta emot den klass som jag gjorde min praktikdag hos som gymnasieelev, HP08. Alla var inte med men de 13 elever som kom var helt underbara. Vi pratade en hel del politik och många frågor handlade om vad vi vill göra för att förbättra gymnasieskolan.

 

Vinner vi valet kommer vi att se till att alla gymnasieelever får en högskolebehörighet, även de elever som väljer ett yrkesprogram. Sverige har inte råd med stängda dörrar. Det tycker inte Björklund och hans gäng som nu tar bort den möjligheten. Det gör ont i min hjärterot när jag vet att det finns så många begåvade elever som inte kommer att få chansen att läsa vidare.

 

Nathalie i HP08 gillar i alla fall vårt förslag. Varför ska vissa få och inte andra, som hon sa.

 

Alla ska få chansen, inte bara en gång utan flera gånger.

 

Pia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback