Stolt mamma.

Förhörde dottern på ett läxförhör häromdagen. Samhällsekonomi, sådant som i allra högsta grad ingår i mitt politiska uppdrag. Stolt konstaterade jag att hon kunde redogöra för en del knepiga begrepp som monopol, kartell, tull, marknadsekonomi och BNP.

 

Men det är en sak att rapa upp vad som står i boken och en helt annan att kunna förstå och sätta in begreppen i ett sammanhang. Klarar hon det? Hyfsat. Protektionism och frihandel låter sig inte förklaras sådär självklart enkelt, men faran med karteller insåg hon ganska snabbt.

 

En förklaring kan mycket väl vara att vi diskuterar mycket politik och samhällsfrågor här hemma. Men det jag är mest stolt över är att hon på alldeles egen hand kan finna kritik i vissa samhällsekonomiska frågor. – Tror verkligen USA att de kan få fler jobb genom att införa tullar mot vissa länder?

 

Lastgammal är jag inte så jag minns mycket väl hur man gjorde i åk 9 inför proven. Man läste in vad som stod i boken och lärde sig svaren utantill. Som tur var pratade jag och pappa en hel del politik hemma, och det gjorde att jag fick en fördjupad förståelse för hur samhället fungerade. Jag lärde mig också att våga ifrågasätta vissa s.k. läroboks-sanningar som allt för ofta är rätt verklighetsfrånvända och schematiska.

 

Det här vill jag att min dotter ska bära vidare. Läs och lär men räds aldrig att ifrågasätta sanningar utifrån ett verklighetsperspektiv.

 

Verkligheten överträffar som bekant dikten. Åtminstone rätt ofta.

 

Pia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback