Tjejsnack.

Har haft lite intressant prat med min dotter den senaste veckan. Om dittan och dattan mest, men också om politiken. Och det har kommit helt på hennes initiativ, tro´t eller ej. Hon undrar t ex över skatter. Varför finns de?

Glad i hågen och, som jag själv tycker, superpedagiskt  försökte jag ta mig an den angenäma uppgiften att förklara för henne det fina med den kråksången. Om hur viktigt det är att alla får gå i skolan, oavsett om man har rika föräldrar eller inte. Om hur viktigt det är att alla som behöver får sjukvård får det, oavsett om man är rik eller inte. Om hur viktigt det är att alla kan få låna en bok på bibblan, oavsett om man har pengar eller inte. Om hur viktigt det är att de som blir sjukskrivna får pengar till mat och hyra och att alla som blir gamla får sin pension och hemtjänst om man så behöver.


Sist men inte minst berättade jag för henne att vi sossar inte vill att alla ska betala lika mycket i skatt, utan att det är de som tjänare mest som får betala mest i skatt. Jodå, hon kunde väl nästan tycka att det var bra. Men ändå inte riktigt.

- Jag tycker att det är lite taskigt att låta så många tjejer betala skatt. Man skulle låta alla tjejer som t ex jobbar i klädaffärer slippa betala skatt, för då skulle dom kunna ha kvar sina pengar eller köpa kläder för dem.

- Jamen, alla måste ju betala någonting i alla fall. Det är liksom det vi kallar för solidaritet.

- Nu säger du såna där svåra ord igen. Men vaddå, det finns väl andra som kan betala mer i stället?


Det var just det. Vissa kan onekligen betala mer, men att låta några slippa helt ställer jag inte upp på. Men i min dotters värld just nu kretsar mycket kring kläder och att man ska vara bussig mot tjejer som bara är bäst.


Och som av en händelse råkade vi titta på duellen i söndagskväll mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt. I normala fall brukar hon dra sig undan till datorn när det vankas politiska program på TV, men just den här kvällen blev hon sittandes bredvid mig i soffan. Efter ett tag säger hon:

- Hur är den där Fredrik Reinfeldt egentligen? Han verkar inte vara så bra. Men Mona Sahlin pratar i alla fall nästan så att man förstår och hon säger rätt bra saker, mamma.


Är det måhända ett politiskt medvetande som har börjat vakna till liv hos min dotter, eller försöker hon bara att vara mig till lags? Det lär väl dröja ett tag till innan jag får svar på den frågan. Nästa gång när vi närmar oss de politiska samtalen ska jag ge mig i kast med den viktiga uppgiften att förklara begreppet solidaritet. Självklart lika superpedagogiskt som vanligt...


Pia


Kommentarer
Postat av: Elin

Vad du är duktig som förklarar detta för din dotter ohc hon verkar intressarad brukar inte vara så hos barn.

2007-10-09 @ 16:16:07
Postat av: Anonym

I bland lyckas jag , i bland inte. Men jag märker att hon allt oftare kommer till mig och frågar och att hon vill veta. Men nästan lka ofta kan hon reta upp mig genom att säa att hon minsann ska rösta på moderaterna. Som mamma får man väl ta det med ro, antar jag.

2007-10-12 @ 10:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback